loading...
restaurantnews
st بازدید : 11 یکشنبه 05 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

صنعت رستوران داری موسوم به F&B یکی از صنایع اساسی و تأثیرگذار جهان است که در سال ۲۰۲۰ درآمدی بالغ بر ۶ تریلیون دلار داشته و پیش‌بینی می‌شود که بر اثر ظهور پاندمی کرونا تغییراتی بنیادین و رشدی چشم‌گیر داشته باشد.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، این صنعت به‌طور مستقیم زیرشاخه صنعت ریتیل (فروشگاه‌داری یا خرده‌فروشی) قرار گرفته و فروش این محصولات به مصرف‌کننده نهایی به‌طور معمول توسط فروشگاه‌های حقیقی مانند رستوران، کافی‌شاپ، فست فود و غیره انجام می‌گیرد. البته در دهه اخیر فروش تلفنی و آنلاین در این صنعت رشد فزاینده‌ای داشته که پاندمی کرونا نیز سرعت این رشد را چند برابر نموده است.

لذا برای کسب موفقیت در مدیریت رستوران ، باید مدیریت این کانال‌های فروش به‌عنوان نقطه تماس با مشتری نهایی به بهترین نحو ممکن انجام شود، که این مهم نیز در سال‌های اخیر و پیرو پیشرفت همه‌جانبه فن‌آوری و تغییر در رفتار مصرف‌کننده تحولات شگرفی را در بر داشته است. در نتیجه، مدیران و سرمایه‌گذاران این صنعت نه تنها باید خود را به دانش تخصصی و به‌روز تجهیز کنند، بلکه باید بتوانند این دانش را به مهارت و توانایی تبدیل نموده و با به‌کار بستن راهکارهای استراتژیک، تاکتیک‌های مؤثر و تصمیمات کاربردی مسیر را برای رقابت و رشد کسب‌وکار خویش در بازار هدف هموار نمایند.

صنعت رستوران‌داری در ایران نیز طی سال‌های اخیر از جهات مختلفی پیشرفت داشته مانند راه اندازی برندهای رستورانی موفق، استفاده از تجهیزات و لوازم حرفه ای آشپزخانه رستوران ، بکارگیری سرآشپز حرفه ای برای رستوران ها و...

با توجه به بالا رفتن توقعات مشتریان و نیاز روزافزون رستوران ها به افزایش بهره‌وری عملیاتی و الگوبرداری از تجربیات موفق، ضرورت یک دوره تخصصی مطابق با استانداردهای آموزشی جهانی برای مدیران این صنعت به شدت احساس می‌شود.

در این راستا، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با همکاری اساتید برجسته و متخصص صنعت ریتیل و رستوران‌داری، برای اولین بار در ایران اقدام به طراحی و برگزاری دوره MBA تخصصی این صنعت، تحت عنوان مدیریت پیشرفته رستوران‌داری نموده است. که در آن کلیه ابعاد این صنعت مانند مدیریت حرفه ای رستوران، آشنایی با تجهیزات آشپزخانه رستوران ، چالش های مدیریت رستوران و.. به صورت حرفه ای آموزش داده خواهد شد.

این دوره به‌عنوان یک گرایش اصلی در دوره تخصصی مدیریت ریتیل و فروشگاه‌داری (MBA Retail Management) که معتبرترین دوره آموزشی صنعت ریتیل در کشور می‌باشد برگزار می‌شود، و کلیه مدیران و صاحبان رستوران و کافی‌شاپ‌ها، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه جزو مخاطبان این دوره تخصصی محسوب می‌گردند.

منبع: ایسنا

st بازدید : 10 سه شنبه 31 فروردین 1400 نظرات (0)

براساس آمار موسسه All Business صنعت خوراکی یکی از دشوارترین حوزه ها برای شروع کسب وکار تازه است. هدف اصلی این مقاله بررسی گونه خاصی از فعالیت در صنعت رستوران داری است. شاید شما هم در خیابان ها خودروهایی دارای تجهیزات آشپزخانه صنعتی اما سیار را دیده باشید. بسیاری از کارآفرینان خلاق از چنین خودروهایی به عنوان رستوران سیار استفاده می کنند. به این ترتیب شروع کار آنها در صنعت بزرگ مواد غذایی با گامی کوچک اما مطمئن صورت می گیرد.

بدون تردید ریسک موفقیت راه اندازی رستوران با آشپزخانه ای سیار بسیار کمتر از نمونه های دیگر است. با این حال چنین امری به معنای عدم نیاز به برنامه ریزی و تحمل سختی های گوناگون نیست. در ادامه این مقاله به بررسی برخی از نکات مهم برای شروع کسب وکار رستورانی سیار و موفقیت در آن خواهم پرداخت.

اهمیت برنامه ریزی در راه اندازی کسب و کار رستورانی

پیش از آنکه کسب وکارتان را شروع کنید، باید پیرامون آن فکر کرده و برنامه ریزی نمایید. وقتی از تفکر و برنامه ریزی پیرامون کسب و کار صحبت می کنم، منظور فقط بخش های مهم نیست. در حقیقت باید برای تمام بخش ها و جزییات کسب وکار برنامه ای دقیق داشت. یکی از مهم ترین بخش های مربوط به رستوران سیار طراحی منو رستوران است. توجه داشته باشید که هر غذایی را نمی توان در پشت یک خودرو طبخ کرد. به این ترتیب باید سراغ دستور پخت غذاهایی باشیم که به راحتی و در پشت خودرو قابل تهیه باشند

با توجه به نوع فعالیت مان و گستردگی کسب وکار باید به فکر مدیریت آن نیز بود. به این ترتیب با یک پرسش بسیار مهم مواجه هستیم: آیا مدیریت این کار فقط برعهده خودمان است یا به کمک دیگران نیاز داریم؟ محل مورد نظر ما برای شروع فعالیت کجاست؟ آیا محله ای شلوغ را مد نظر داریم؟ یا شاید برای امتحان اولیه کسب وکارمان یک محیط خلوت تر مدنظرمان است؟ نکته مهم درخصوص انتخاب محل مناسب برای شروع به کار رستوران سیارمان توانایی پوشش تعداد افراد حاضر در آن محیط است. به این ترتیب باید خودروی ون مناسبی برای تهیه حجم بالایی از غذا (در صورت انتخاب محله شلوغ) داشته باشیم. وقتی ما محله شلوغی را برای شروع به کار انتخاب می کنیم، معنای آن نیاز به بودجه بیشتر نیز هست. متاسفانه بسیاری از رستوران ها بدون توجه به بودجه اولیه شروع به کار در محله ای شلوغ می کنند. به این ترتیب پس از گذشت اندک زمانی از شروع به کار با مشکلات عدیده ای در زمینه تامین نیازهای اولیه خود مواجه خواهند شد.

به عنوان توصیه کلیدی این بخش باید برآورد هزینه های اولیه را در ذهن داشت. به این ترتیب بدون پیش بینی دقیق هزینه های مورد نیاز در ادامه راه دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد. نکته جالب اینکه همین برآوردهای دقیق هزینه در ابتدای راه تا حد زیادی آینده رستوران سیارمان را مشخص خواهد کرد

کسب مجوزهای لازم برای راه اندازی رستوران

اگر شروع به فعالیت یک رستوران سیار فقط نیازمند یک خودروی ون و مهارت در آشپزی بود، اکنون خیابان ها پر از رستوران های سیار بود. با این حال واقعیت خلاف این امر را نشان می دهد. به این ترتیب شروع به کار یک رستوران حتی از نوع سیارش به مانند هر کسب وکار دیگری نیازمند برخی مجوزهای رایج است. کسب مجوزهای لازم راه اندازی رستوران و پروانه های ضروری از مهم ترین اقدامات پیش از شروع به کار رسمی است. در غیر این صورت به احتمال زیاد با جریمه های سنگین دولتی مواجه خواهیم شد.

نکته مهم درخصوص دریافت مجوزهای دولتی و منطقه ای تفاوت آن از هر منطقه به منطقه ای دیگر است، بنابراین به جای پرس وجو از منابع غیرمطمئن به طور مستقیم با مقامات مورد نظر وارد مذاکره شوید. خوشبختانه کسب مجوزهای لازم معمولا مشکل خاصی ندارد. همچنین به دلیل ماهیت کم هزینه رستوران داری سیار در ابتدا نیاز به پرداخت هزینه آنچنانی به سازمان های دولتی برای کسب مجوز نیست. نرخ مالیات نیز براساس درآمد ما تعیین می شود. البته در برخی کشورها رستوران های سیار سال نخست از پرداخت مالیات معاف هستند.

نکته بعدی در مورد کسب مجوزهای لازم اقدام برای اخذ پروانه آشپزی است. شاید شما دستپخت خوبی داشته باشید، اما این امر برای شروع کارتان به عنوان آشپز کافی نیست. بر این اساس باید اقدام به اخذ پروانه آشپزی کرد. این امر معمولا نیازمند طی دوره های آموزشی است. خبر خوش مدت زمان کوتاه دوره های آموزشی آشپزی است. به ویژه برای رستوران های سیار شما نیازمند مهارت های بسیار حرفه ای و پیشرفته نیستید. فقط باید آموزش های اولیه در مورد بهداشت محیط آشپزخانه و پخت استاندارد غذاها به شما داده شود.

تجهیز آشپزخانه رستوران سیار

پس از آنکه برنامه کسب وکار و مجوزهای رسمی آماده شد، گام بعدی خرید ون دارای آشپزخانه است. البته به جای ون امکان استفاده از کامیون های سایز کوچک نیز هست. نکته مهم به هنگام انتخاب خودرو و آشپزخانه همراه آن دقت به محیط و امکانات داخلش است. یکی از گزینه های جالب برای طراحی هرچه کارآمدتر آشپزخانه اقدام به خرید یک ون و سپس بارگذاری آشپزخانه روی آن است.

وقتی قصد راه اندازی یک آشپزخانه سیار را داریم، باید به نمای بیرونی خودروی مان نیز توجه کنیم. به این ترتیب استفاده از رنگ های جذاب و چشم نواز در کنار طرح های جالب توصیه اصلی من است. اگر بودجه شما برای خرید آشپزخانه سیار کافی نیست، سراغ اجاره آن بروید. امروزه بسیاری از شرکت ها در زمینه اجاره خودروهای مختلف و دارای آشپزخانه فعالیت دارند. نکته پایانی در مورد آشپزخانه سیار ما استفاده از لباس یکدست و ویژه از سوی همکاران است. به این ترتیب جلوه ای حرفه ای از ما به نمایش گذاشته خواهد شد. خوشبختانه تهیه لباس های یکدست کار بسیار ساده ای است. به این ترتیب حتی امکان دوخت آن به وسیله خودمان نیز وجود دارد.

 منبع : دنیای اقتصاد 

st بازدید : 29 سه شنبه 24 فروردین 1400 نظرات (0)

در انتهای خیابان ونک شهر تهران کافه‌ای وجود دارد که تمام پرسنل آن افراد مبتلا به سندروم داون و اوتیسم هستند. این کافی شاپ که در ظاهر با دیگر کافه ها تفاوتی نمی‌کند با یک دکور عادی با تجهیزات لازم برای کافی شاپ است، دارای فضایی دنج و جمع و جور که پر از تابلوهای نقاشی خاص است با منویی که مشابه آن را هم در کافه‌های دیگر هم دیده‌اید. اما چیزی که این کافه را از دیگر کافه‌ها متمایز می‎کند، پرسنل این کافه است. این کافه به همت 10 نفر از بچه های مبتلا به سندروم داون و اوتیسم تاسیس شده که همه ی آنها در دو شفیت گرداننده ی این کافه هستند.

حال و هوای کافه دانتیسم

نام کافه دانستیم از ترکیب دو اسم سندروم داون و اوتیسم گرفته شده است. وارد کافه که شدیم صدای پیانو توجه مان را به خود جلب کرد. یکی از بچه های مبتلا به سندروم داون پشت پیانو نشسته بود و با لبخند دائمی‌اش مشغول نواختن قطعه‌ای معروف بود.

پشت میزمان که نشستیم دو نفر از پرسنل کافه با روپوشهای خوشرنگی به ما نزدیک شدند، همانطور که سعی می کردند با حفظ لبخندشان جملاتی را که از قبل حفظ کرده بودند را بدون غلط بیان کنند گفتند قهوه میل دارید یا کاپوچینو ؟

 بچه های سندروم داون با چهره‌های معصوم‌شان همیشه برای مردم جذاب بوده‌اند اما اینکه مهمان شان باشید یک چیز دیگر است.

در کافه دانتسیم حجم قابل توجه ای انرژی مثبت جریان دارد و تا به آنجا نروید این موضوع را حس نمی‌کنید. بچه های سندروم داون و اوتیسم با تمرکز خاصی سعی در جلب رضایت مشتریان خود دارند. هر کدام به کار خود مشغول هستند. یکی سفارش می‌گیرد، یکی حاضر می‌کند، دیگری پای دستگاه قهوه ساز صنعتی مشغول تهیه قهوه، دیگری پیانو می‌زند. هر کدام در کمال خونسردی به کار خود مشغول‌اند دیدن همین صحنه‌ها برای مشتریان بسیار لذت بخش است. روی دیوار های کافه چندین و چند تابلوی نقاشی نصب شده بود که همه ‌ی آنها را همین بچه‌ی اوتیسمی کشیده اند.

منو و خوراکی‌های دانتیسم

در این کافه از تجهیزات کافی شاپی استفاده می شود که کار کردن با آنها برای بچه های اوتیسمی و سندروم‌داون راحت تر باشد. دستگاههایی که با فشار دادن یک دکمه قهوه می‌دهد و با زدن دکمه ی دیگر، کاپوچینو را حاضر و آماده تحویلتان می دهد. با همه‌ی این ها، این بچه ها از مدتها قبل آموزش های خود را شروع کرده اند. مثلا بچه هایی که وظیفه ی پختن کیک را دارند از حدود 6 ماه قبل تمرینات خود را شروع کرده اند. باورتان می‌شود؟ کیک هایی که در این کافه می‌خورید کار همین بچه های مبتلا به اوتیسم است.

چند نفر دیگر از این بچه ها حدود 2 ماه است که تمرین باریستا حرفه ای شدن را آغاز کرده اند و اینطور که به ما گفته‌اند تا پایان ماه رمضان آموزش هایشان به اتمام می‌رسد و رسما در کافه مشغول به این کار می شوند و می توانند با دستگاه اسپرسوساز صنعتی کار کنند!

منوی این کافه از روز افتتاحیه کم کم رو به تکمیل شدن است. مثلا روز اول افتتاحیه منو فقط سرو چای را داشت که بچه ها شوک زیادی به دلیل تنوع منو متحمل نشوند. روز دوم کار، آبمیوه طبیعی به منو اضافه شد، روز سوم دمنوش و روز چهارم کیک‌ها نیز اضافه شدند و این منو تا امروز همچنان در حال بروزرسانی است.

 

کافه دانتیسم، از ایده تا اجرا

آیلین آگاهی مدیر و موسس کافه دانتیسم می‌گوید: ایده‌ی تاسیس این کافه از حدود 2 سال پیش به ذهن من رسید و در تمام این مدت در تلاش برای اجرایی کردن آن بودم. آگاهی می‌گوید من مدرس موسیقی هستم و حدود 17سال است که به همین بچه‌ها آموزش می‌دهم. این بچه ها در این سالها بارها به کنسرتهای مختلف رفته اند و اجراهای گوناگونی را انجام داده اند.

از سال 95 به این فکر افتادم که یک شغلی را برای این افراد ایجاد کنم. زیرا وقتی نُت جدیدی را به بچه‌های مبتلا به اوتیسم و سندروم‌داون یاد می‌دادم هر کدام اگرچه به خوبی یاد درس را یاد می‌گرفتند اما تا زمان کنسرت بعدی در خانه هایشان تنها بودند و زمان فراغت زیادی داشتند. به همین دلیل تصمیم به افتتاح کافه شاپ گرفتم.

در پایان سال 95 مجوزهای لازم آن را گرفتم و حدود 3هفته ی پیش با اخذ آخرین مجوزها از سازمان بهزیستی کشور به یک قدمی افتتاح کافه نزدیک شدیم. با حمایت های سازمان بهزیستی و به کمک خانواده های ده نفر از بچه های مبتلا به سندروم داون و اوتیسم موفق به راه اندازی کافی شاپ شدیم.

آگاهی می گوید من به عنوان مربی شغلی معرفی شده ام تا بچه ها کارها را به خوبی یاد بگیرند. ما کافه دانستیم را به صورت خودگران و با هزینه های تامین شده از سوی خانواده های این بچه‌ها تاسیس کرده ایم. از روز اول افتتاحیه این کافه شاهد بودیم که خانواده های زیادی که فرزندان مبتلا به اوتسیم و سندروم داون دارند به ما مراجعه می کردند که بچه‌هایشان در این کافه مشغول به کار شوند که متاسفانه به دلیل کمبود فضا قادر به چنین کاری نیستیم اما در صورت گسترش این کافه حتما اقدام به جذب بچه های دیگر خواهیم کرد همانطور که در همین چند روز 5 نفر به پرسنل خود اضافه کردیم.

منبع: خبرگزاری مهر

st بازدید : 20 شنبه 21 فروردین 1400 نظرات (0)

براساس گزارش ايسنا مطالعات معتبر بین‌المللی نشان می دهد رستوران‌ها خطرناک‌ترین محل انتقال ویروس کووید-۱۹ هستند

سیماسادات لاری با بیان اینکه براساس مطالعات معتبر بین‌المللی رستوران‌ها خطرناک‌ترین محل انتقال ویروس کووید-۱۹ هستند، گفت: متاسفانه براساس گزارشات واصله همزمان با افزایش سفرها در کشور شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی رستوران‌ها و مراکز تولید و طبخ مواد غذایی به‌ویژه در شهرهای مسافرپذیر هستیم. از آنجا که امکان تماس مستقیم دست افراد با تجهیزات رستوران و غذاها وجود دارد، امکان انتقال ویروس توسط فرد ناقل به شدت افزایش می یابد

وی ادامه داد: توصیه ما به مردم کشور به ویژه مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای این است که تا حد امکان به رستوران نروند و از بهداشت رستوران هم در قسمت آشپزخانه رستوران و هم سالن رستوران اطمینان حاصل کنند

لاری همچنین گفت: مردم می‌توانند هرگونه تخلف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تجهیزات رستوران ، سالن رستوران و ... را از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ جهت انجام پیگیری‌های بعدی توسط همکاران ما گزارش کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

st بازدید : 12 یکشنبه 01 فروردین 1400 نظرات (0)

اسامی عجيب و غريب منوي کافي‌شاپ‌ها را بشناسيد

اسامی عجيب ‌و غريب منوي کافي‌شاپ‌ها هميشه براي مخاطبان سوال برانگيزاست و در انتخاب آنها را دچار مشکل مي‌کند. اما اين اسامي عجيب و غريب به چه معناست؟ آيا ميدانستيد که تهيه اين خوراکي ها با نام هاي جذاب و عجيب به مهارت هاي خاص و تجهيزات حرفه اي کافي شاپ نياز دارد؟

تصور کنيد وارد يک کافي شاپ با يک دکور خاص و دوست‌داشتني مي‌شويد و مي‌خواهيد يک نوشيدني و يا يک غذا براي خوردن انتخاب کنيد اما متوجه اسامي عجيب و غريب منو نمي‌شويد. اسامي که هرساله با اضافه شدن خوراکي‌هاي متنوع‌تر بر تعدادشان افزوده مي‌شود. صنعتي که هر روزه با تجهيزات کافي شاپ مدرن روبرو مي شود و در نتيجه محصولات جديدي به آنها اضافه مي شود. پس اگر برايتان افت دارد که وقتي وارد کافي‌شاپ شويد از معني کلمات عجيب و غريب داخل منو بپرسيد اين گزارش را بخوانيد و از اصطلاحات کافه‌اي خبردار شويد.

باريستا

مسابقات باريستايي، من باريستا هستم. باريستا به معني «قهوه چي» است و به شخصي گفته مي شود که در کافي‌شاپ‌ها با استفاده از ابزار و وسايل کافي شاپ نوشيدني‌هايي بر پايه اسپرسو درست مي کند و تحويل مشتري مي‌دهد. اين کار به قدري مهارتي است که مسابقات داخلي و حتي بين المللي برايش برگزار مي‌شود. تهيه اسپرسو با استفاده از دستگاه اسپرسوساز حرفه اي انجام مي شود. پس يک باريستا بايد در قدم اول مهارت کار با اين دستگاه را داشته باشد.

اسپرسو

بعضي فکر مي‌کنند اسپرسو يک دانه قهوه خاص است.‌ اما در واقع اسپرسو به روش خاصي از دم کردن قهوه گفته مي‌شود که در دستگاهي به همين نام دم مي‌شود. دانه‌ها قبلا بايد توسط آسياب قهوه صنعتي خوب آسياب مي‌شود و سپس با فشار زيادي آب گرم دريافت مي‌کند. اين ترکيب فشار و آب يک قهوه متراکم مي‌سازد. طوري  که يک جرعه اسپرسو حدود 7 تا 9 گرم قهوه آسياب شده دارد.

کاپوچينو

اين نوشيدني در ايتاليا مرسوم است که روي آن يک لايه کف وجود دارد. درواقع کاپوچينو تلفيقي از شيرجوشيده، کف شير و قهوه است که به نسبت مساوي در فنجان شما وجود دارد. کاپوچينو در لغت به معني کلاه کوچک است و به لايه کف در بالاي قهوه گفته مي شود.

لاته

ديگر نوشيدني محبوب و مشهور ايتاليايي است که از دو بخش شيرجوشيده و قهوه ساخته شده است. اما از کاپوچينو شير بيشتري دارد. اما کف زيادي ندارد.

موکا

موکا قهوه اي محبوب همراه با دسر شکلات است. ترکيب آن اسپرسو و پودر کاکائوي مخلوط با شير است واين نوشيدني باز هم يک ايتاليايي محبوب است.

اسموتي

اسموتي نوعي نوشيدني است که برخلاف آبميوه آبکي نيست و بافت ميوه را حفظ کرده است و فقط کمي نرم شده است. اين نوشيدني ممکن است به صورت خالص و يا همراه با کمي شکر و يخ مصرف شود. براي تهيه اسموتي از بلندرهاي صنعتي استفاده مي شود.

کوکتل

به ترکيب آبميوه با آب گازدار و سودا گفته مي‌شود که در کافه‌ها وجود دارد. اما در خارج از کشور براي توليد کوکتل از ترکيب آبميوه و الکل استفاده مي‌شود.

کرپ

نوعي نان کوچک است که در تابه پخته مي‌شود. بافت آن نازک‌تر از پنکيک است معمولا  داخل کرپ‌ها موز همراه با شکلات صبحانه ريخته مي‌شود.

پنيني

پنيني هم مثل ديگر محصولات کافي شاپي براي کشور ايتالياست که فرمول عجيب و غريبي ندارد. يک ساندويچ گريل شده است که داخلش مي‌تواند مرغ، گوشت و يا کالباس‌هاي مختلف باشد که در ترکيب‌هاي مختلفي درست مي‌شود.

شيک

شيک‌ها ترکيبي از بستني و شير و خامه هستند که در طعم‌هاي مختلف ميوه‌اي،شکلاتي،فندقي و ديگر طعم‌ها در منوها حضور دارند و مي‌توان گفت محبوب‌ترين محصول کافي‌شاپ‌ها هستند.

آفوگاتو

آفوگاتو برخلاف اسم سختش ترکيب آساني دارد. ترکيب قهوه دم کرده داغ با بستني وانيلي مي شود آفوگاتو که در ترکيب نوشيدني هاي گرم طبقه بندي مي‌شود.

دتاکس

اگر انواع ميوه‌هاي مختلف را داخل آب بريزيد و چندروزي در آب نگهداريد نوشيدني بسيار مفيد و سم‌زدايي به نام «دتاکس» درست کرده‌ايد. دتاکس براي درمان افسردگي و کساني که خوراکي‌هاي نامناسب زيادي مي‌خورند بسيار مناسب است و يک نوشيدني انرژي‌زا به حساب مي‌آيد. از محبوب‌ترين دي‌تاکس‌ها خيار،نعنا،ليمو،توت فرنگي و هندوانه است. اين نوشيدني را مي‌توان با آب معمولي و يا آب گازدار درست کرد.

فراپه

فراپه برخلاف بيشتر نوشيدني هاي برپايه قهوه از نوشيدني هاي سرد است.  قهوه و شکر و آب که در آن تکه هاي يخ وجود دارد. اين نوشيدني ساده يکي از محبوب ترين نوشيدني هاي قبرس و يونان است اما گفته مي شود ابداع آن کار فرانسوي ها بوده است.

پانچ

 اگر اين کلمه شما را ياد دستگاه پانچ ادارات و يا پوششي تابستاني مي‌اندازد حق با شماست اما در ادبيات کافه‌ها به نوشيدني هاي ميوه اي گازدار گفته مي شود که با ترکيب هاي ميوه نيز همراه است. پانچ‌ها معمولا در ظرف‌هاي بزرگ سرو مي‌شود.

کاربونا

کاربونا نوعي پاستا رشته‌اي شکل است که به شکل نوار است، که بسته به سليقه کافه دار با انواع مختلف موادغذايي مثل مرغ و بيکن‌ها طبخ مي‌شود.

آلفردو

پاستا پنه هم نوعي پاستاي لوله‌اي شکل کوتاه کوتاه است که با مرغ و سس آلفردو طبخ مي‌شود. سس چربي پر از کره و خامه که کالري بسيار بالايي دارد. آلفردو يکي از محبوب‌ترين اجزاي منوي کافي‌شاپ‌هاست.

 منبع: مهرنيوز

st بازدید : 11 یکشنبه 17 اسفند 1399 نظرات (0)

 

در تمامی ادوار تاریخ، شکم گردی یکی از مهم ترین بخش های زندگی بشر بوده است؛ مردم ایران هم جزء اقوامی هستند که به این مقوله بسیار اهمیت می دهند که وجود رستوران های بسیار خوب و بین المللی گواه این موضوع می باشد. خوردن غذا و رستورانگردی از تفریحات مردم هر جامعه ای است. با وجود تعداد زیاد رستوران ها اما در هر شهر تعداد معدودی را می توان به عنوان بهترین رستوران شهر معرفی کرد چرا که علاوه بر طعم غذا، کیفیت غذا، سرویس دهی، بهداشت کلی رستوران، شرایط و تجهیزات آشپزخانه صنعتی رستوران و... در تعیین کیفیت رستوران موثرند.

رستوران گردان برج میلاد

بزرگترین رستوران گردان جهان در راس بلندترین برج ایران قرار دارد. رستوران گردان برج میلاد با دکوراسیون داخلی بی نظیری و تجهیزات آشپزخانه صنعتی رستوران بکار رفته در آن، یکی از بهترین رستوران های تهران به شمار می رود. مهم ترین ویژگی این رستوران، چرخش 360 درجه آن است که امکان تماشای نماهای منحصر به فردی از شهر تهران را در ارتفاع 276 متری مهیا می سازد.

میهمانان می توانند در این رستوران وعده های صبحانه، ناهار و شام را میل کنند؛ انواع پیش غذا، غذاهای پلویی، انواع پیتزا، غذاهای خوراک، رولت مرغ، سالادها و دسرها در این مکان سرو می گردد. توجه داشته باشید که برای سرو وعده شام، حتما باید از پیش میز خود را رزرو نمایید.

رستوران مرشد تهران

اگر می خواهید طعم واقعی کباب را تجربه کنید، حتما به رستوران مرشد تهران بروید. در این رستوران انواع غذاهای سنتی را می توانید با کیفیتی عالی و طعمی بی نظیر میل نمایید. فضای این رستوران باکیفیت بسیار دلنشین و صمیمانه بوده و کارکنان آن هم با رفتاری مودبانه پذیرای شما می باشند. گردشگران تور تهران خوب است بدانند که قیمت غذاهای رستوران مرشد نسبت به کیفیت آن ها مناسب است.

رستوران کوبابا

 یکی از رستوران های لوکس تهران کوبابا نام دارد که با محیطی نیمه باز و مجلل میزبان شهروندان تهرانی می باشد. طراحی آشپزخانه صنعتی مجموعه رستوران های کوبابا توسط شرکت سوپرفراست طراح آشپرخانه های صنعتی و براساس اصول استاندارد بین المللی صورت گرفته است. در رستوران کوبابا منویی بسیار متنوع پیش روی شما قرار می گیرد که می توانید از میان آن ها غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید. جالب است بدانید که در منوی کوبابا پیش غذا و غذاهای افغانی و لبنانی هم وجود دارد؛ حمص، سمبوسه، فلافل، سالاد تبوله، پلوی افغانی، اسکندر افندی و موسی کای بادمجان برخی از این غذاها هستند. توجه داشته باشید که قیمت غذاها در این رستوران بسیار بالا بوده از همین رو تنها قشر خاصی توانایی غذا خوردن در آن را دارند.

رستوران مس توران

آغاز فعالیت این رستوران از سال 1394 بوده ولی در همین مدت کوتاه، توجه افراد زیادی به این منطقه جلب گشته و محبوبیت بالایی کسب کرده است. یکی از ویژگی های این رستوران، فضای داخلی آن است که به سبک دوران صفویه طراحی شده و با ورود به آن، سفری به تاریخ گذشته را تجربه می کنید. رعایت استانداردهای بالا در کلیه بخش های یک رستوران مانند دکور، تجهیزات سالن؛ تجهیزات آشپزخانه صنعتی، طراحی استاندارد آشپزخانه رستوران و... از نقاط مهم تمایز این رستوران به شمار می رود. پذیرایی از میهمانان هم به سبک قدیمی صورت می گیرد و غذاهای سفارش داده شده در ظروف مسی زیبا سرو می گردد؛ برای نوشیدنی ها نیز ظروف و لیوان های قدیمی بر روی میزها چیده شده است. یک نانوایی کوچک در قسمت ورودی رستوران قرار دارد که نان هایی به سبک قدیم پخت می کند و همراه غذا در اختیار میهمانان و گردشگران تور داخلی قرار می دهد.

رستوران مسلم

رستوران مسلم در منطقه بازار تهران زبانزد خاص و عام می باشد. محال است در هر زمانی از هفته، این رستوران را خالی از مشتری ببینید و اغلب با صف های طولانی در مقابل آن مواجه می شوید. حجم غذاهایی که در این رستوران طبخ می شود بسیار زیاد است، از همین رو هر پرس آن برای 2 نفر کافی می باشد. وعده های ناهار، میان وعده، شام و افطار (در ماه مبارک رمضان) در این رستوران سرو می گردد. ته چین های مسلم بسیار محبوب است.

رستوران لوکس طلایی

طویل ترین خیابان خاورمیانه، مکان مناسبی برای تاسیس رستوران می باشد. رستوران لوکس طلایی یکی از رستوران های خوب و قدیمی این خیابان می باشد که با غذاهای ویژه ای که در اختیار مشتریان خود قرار می دهد، شهرتی در سطح شهر تهران به دست آورده است. قیمت غذاهای رستوران لوکس طلایی نسبتا مناسب می باشد. اگر قصد دارید به همراه تعدادی از اعضای خانواده خود به رستورانی با فضای صمیمانه بروید، لوکس طلایی انتخاب مناسبی است.

رستوران نایب

نایب نمونه ای از یک رستوران مدرن و باشکوه ایرانی است که با ساختمان سفیدرنگ خود همچون نگینی در خیابان ولیعصر می درخشد. رستوران نایب ظرفیت 500 میهمان را در 4 سالن پذیرایی لوکس خود دارا می باشد. منوی این رستوران بسیار متنوع می باشد و شما برای وعده های صبحانه، ناهار و شام انتخاب های فراوانی دارید.

منبع: لحظه آخر

st بازدید : 10 سه شنبه 12 اسفند 1399 نظرات (0)

 

 

 

در طول چند سال اخیر، تعداد کافی شاپ ها چه در سطح شهر تهران، چه در شهرهای دیگر افزایش داشته اند. کافی شاپ ها جایی برای ریلکس کردن در جمع دوستان به حساب آمده و به نوعی قلب اجتماعات می باشند. شاید در نگاه اول راه اندازی کافی شاپ، حرکتی هوشمندانه در جهت کسب سود از طریق تأسیس یک کسب و کار کوچک به نظر برسد. اما توجه داشته باشید که حدود پنجاه تا هفتاد درصد کافی شاپ ها در پنج سال اول افتتاحشان شکست می خورند. با توجه به این موضوع، بهتر است چنانچه تصمیم به راه اندازی کافی شاپ دارید، قبل از هر اقدامی فوت و فن این کار را یاد بگیرید. شما باید بدانید که مردم از چه مدل کافی شاپ هایی استقبال می کنند. همچنین لازم است چک لیستی از مراحل ضروری برای راه اندازی کافی شاپ در دست داشته باشید.

 

هدف خود از راه اندازی کافی شاپ را مشخص کنید

شما به هر جای دنیا که بروید، انواع متفاوتی از کافی شاپ ها را مشاهده می کنید. از سبک مشتری ها تا فضا و جو حاکم بر کافی شاپ و...

بر همین اساس قبل از انجام هر گونه اقدامی جهت افتتاح کافی شاپ، باید در مورد کم و کیف کار و نحوه متفاوت بودن آن، خوب فکر کنید. برای دستیابی به یک طرح دقیق و کاربردی از کافی شاپ مورد نظرتان، بهتر است به سؤالات زیر پاسخ دهید:

چه نوعی از کافی شاپ ها را می پسندید؟میل دارید چه چیزهایی در کافی شاپ شما سرو شود؟دوست دارید جو و تم خاصی بر فضای کافی شاپ شما حاکم باشد؟آیا شعار تبلیغاتی یا رویکرد خاصی برای کافی شاپ خود در نظر دارید؟مشتری های شما از چه قشری هستند؟

برنامه کاری شفاف برای مراحل راه اندازی کافیشاپ خود داشته باشید

هیچ کسب و کاری بدون داشتن یک برنامه کارآمد و دقیق موفق نمی شود. با نوشتن برنامه کاری که به اصطلاح طرح توجیهی نیز نامیده می شود، می توانید درک عمیقی از بازار، مدیریت کسب و کار و همچنین مسائل مالی خود به دست آورید. برای اینکه مطمئن شوید طرح توجیهی کاملی نوشته اید، عناوین زیر را در آن بگنجانید:

خلاصه اهداف و ارزش ها؛ شما باید در این بخش به اینکه چرا می خواهید یک کافی شاپ راه بیندازید و در جهت به سرانجام رساندش چه دغدغه هایی دارید، بپردازید.

هویت کسب و کار؛ نام کافی شاپ شما چیست؟ آیا کافی شاپ شما مجوز دارد؟ شما باید بخشی از طرح توجیهی را به نام و مشخصات کامل کافی شاپ خود اختصاص دهید.

برآورد هزینه ها؛ در این بخش، باید قادر به پاسخ دادن به سؤالات زیر باشید:اجاره یک مکان مناسب برای کافی شاپ در منطقه مورد نظر شما چقدر است؟میزان حقوق منصفانه برای کارکنان کافی شاپ به چه میزان می باشد؟وسایل و تجهیزات راه اندازی کافی شاپ، چقدر هزینه بر می دارد؟

نیروی کار؛ برآورد کنید که برای راه اندازی کافی شاپی با وسعت مورد نظر شما، به چند نفر نیروی کار نیاز است و بهترین راه استخدام آنان کدام است.

ساختار سازمانی؛ تعیین اینکه آیا شما فقط مالک کافی شاپ هستید، و یا مدیریت آن را نیز بر عهده دارید، در طرح توجیهی ضروری است. همچنین شما باید مشخص کنید که چه نوع مدیریتی را برای کافی شاپ خود در نظر دارید.

قیمت ها؛ شما باید در این بخش، به نرخ قیمت گذاری محصولات و خدماتی که توسط هم صنفی های شما تعیین شده، اشاره کنید.

منو؛ چه آیتم هایی در منوی کافی شاپ شما وجود خواهد داشت؟ آیا برنامه ای برای کسانی که دارای رژیم­های خاص مثل گیاه­خواری هستند، دارید؟ آیا برای کسانی که محدودیت های غذا خوردن دارند، آیتم هایی در نظر گرفته اید؟ برای مثال کیک با قند طبیعی یا نوشیدنی های بدون شکر.

مجوزهای لازم برای راه اندازی کافیشاپ را بگیرید

راه اندازی یک کسب و کار قانونی اهمیت زیادی برای طی کردن مسیر موفقیت کافی شاپ شما دارد. مزایای اخذ مجوزهای لازم و افتتاح یک کافی شاپ قانونی عبارتند از: مالکیت معنوی؛ مصونیت؛ امور بانکی؛ مجوزهای افتتاح و....

سرمایه اولیه افتتاح کافیشاپ را تأمین کنید

در راه اندازی کافی شاپ، تأمین سرمایه بزرگترین چالش پیش روی شما می باشد. میزان سرمایه اولیه مورد نیاز برای تأسیس کافی شاپ، تا حد زیادی به وسعت و کم و کیف کسب و کار شما بستگی دارد. شما می توانید بر اساس بخش مطالبات در طرح توجهی، این مبلغ را تخمین بزنید.

مکان مناسب کافی شاپ را پیدا کنید

جایی که شما کافی شاپتان را در آن به راه می اندازید، می تواند عامل موفقیت یا شکست کسب و کار شما باشد. پس مکانی را انتخاب کنید، که دسترسی خوبی داشته و در دید باشد. اجاره کردن کافی شاپ فکر خوبی است، اما اگر می خواهید طراحی مورد نظر خود را در آن اجرا کنید، بهتر است به خرید آن فکر کنید. در صورت خرید مکان کافی شاپ، مجبور به جابه جایی و از دست دادن مشتری های ثابتتان نیستید.

تأمین کننده های مواد اولیه مورد نیاز کافی شاپ را پیدا کنید

یک کافی شاپ به طور معمول روزانه دویست و سی فنجان قهوه می فروشد. بنابراین شما به تأمین کننده مواد اولیه نیاز دارید، که قهوه و دیگر اقلام مصرفی اتان را تأمین کند. در این مورد به نکات زیر توجه کنید:

کیفیت؛ حواستان باشد که اگر قهوه بی کیفیت دست مشتری بدهید، ممکن است او را برای همیشه از دست بدهید.

اعتبار؛ دقت کنید که قهوه خود را از تأمین کننده معتبر و صاحب نام تهیه کنید.

قیمت؛ بهتر است به جای سرو قهوه خیلی گران قیمت، قهوه ای با کیفیت با قیمت معقول عرضه کنید.

تحویل؛ اینکه برنامه تحویل مواد اولیه از طرف تأمین کننده شما چطور باشد، اهمیت زیادی دارد. چرا که شما نباید حتی چند دقیقه هم بدون قهوه بمانید.

تجهیزات مورد نیاز کافه را آماده کنید

جدای از مواد اولیه، شما به تجهیزات برای راه اندازی کافی شاپ خود نیاز دارید، که اساسی ترین آنان عبارتند از:

آسیاب؛ قهوه ساز و اسپرسو ساز؛ مخلوط کن یا بلندر؛ توستر؛ یخچال؛ کانتر؛ فنجان و ...

وظایف هر کدام از کارکنان کافی شاپ را مشخص کنید

اینکه هر کدام از نیروی کار شما، چه مسئولیتی به عهده دارند، باید در مراحل اولیه مشخص شود. همچنین تعیین تیم مدیریت، از اصول راه اندازی هر کسب و کاری می باشد.

منبع: سپیدز

 

st بازدید : 15 یکشنبه 19 بهمن 1399 نظرات (0)

 

 

 

یکی از تفریح های ما غذا خوردن بیرون از منزل است. خیلی از خانواده ها با توجه به درآمدشان به سراغ رستوران های گران و ارزان قیمت می روند و ساعتی را در کنار عزیزانشان می گذرانند. غافل از اینکه باید برای انتخاب یک رستوران، به نکته های بسیاری به غیر از داشتن غذاهای خوشمزه توجه کرد . در این مطلب ما درباره ویژگی های یک رستوران موفق صحبت می کنیم. رستوران های خوب که بتوان در آنها از غذای سالم مطمئن بود، چند ویژگی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است :

ارائه غذای با کیفیت در رستوران

 وقتی مردم قدم به رستورانی می گذارند، توقع دارند که از غذای خود لذت برده و در عین حال سلامتی شان به خطر نیفتد . رستوران های خوب، در این زمینه نهایت دقت خود را به کار می برند و با بکارگیری مواد اولیه با کیفیت و استفاده از تجهیزات حرفه ای آشپزخانه رستوران غذاهای باکیفیت در اختیار مردم می گذارند .

این رستوران ها بالاترین استانداردها را در مورد غذایی که ارائه می دهند در نظر می گیرند و هر زمان که قدم به آن رستوران بگذارید، با غذای باکیفیتی روبه رو می شوید . موارد بسیاری به ما کمک می کنند تا یک غذای سالم و بهداشتی را تشخیص دهیم . این موارد عبارتند از ظاهر غذا (اندازه، شکل، رنگ)، بافت، طعم و بوی آنها . هرگاه غذایی مانده باشد، طراوت خود را از دست داده و طعم خوبی نخواهد داشت .همچنین برای ارائه غذای باکیفیت استفاده از تجهیزات آشپزخانه رستوران مدرن و بهداشتی ضروری است. 

به یاد داشته باشید رستوران هایی که همیشه غذای با کیفیتی به مشتریان خود ارائه می دهند، معروف و شناخته شده هستند . وارد هر شهر و محله ای که شدید، می توانید از افراد آن منطقه سراغ رستوران های خوب را بگیرید .

 بهداشت و نظافت رستوران

 پاکیزگی رستوران بسیار ضروری است. هیچ کس دوست ندارد در مکانی کثیف غذا خورده و خود را در خطر بیماری، به ویژه مسمومیت های غذایی، قرار دهد و لذت روزهای خوب مسافرت را با بیماری از دست بدهد .وقتی قدم به یک رستوران می گذارید، می توانید حدس بزنید که این رستوران به تمیزی چقدر اهمیت می دهد . در رستوران های غیربهداشتی، حتی غذاهای خوشمزه ارزشی نخواهند داشت، زیرا افراد را گرفتار بیماری و مسمومیت غذایی خواهند کرد .می توانید قبل از سفارش غذا، از محیط و تجهیزات و لوازم آشپزخانه رستوران دیدن کنید. در ضمن با مراجعه به سرویس بهداشتی یک رستوران می توانید بفهمید که آن رستوران به بهداشت چقدر اهمیت می دهد .

به طور مثال رستوران های غیربهداشتی به نظافت سرویس بهداشتی خود به اندازه کافی توجه نشان نمی دهند . در ضمن رستوران های با کیفیت که از نظر بهداشتی به تمام موارد ضروری توجه می کنند، گواهینامه گرفته و به عنوان رستوران های خوب معرفی می شوند .

این رستوران ها گواهینامه کیفیت خود را در معرض دید مشتریان قرار می دهند . چنانچه این گواهینامه را دیدید، می توانید تا حد نسبتاً بالایی از تمیز و بهداشتی بودن رستوران مطمئن باشید .

ویژگی های فضای رستوران

رستوران های خوب که می خواهند تأثیر خوبی روی مشتریان خود بگذارند، فضای رستوران را دلچسب و خوشایند می کنند .این رستوران ها معمولاً از دکوراسیون رستورانی زیبایی بهره مند هستند. در حقیقت آنها با این روش، افراد بسیاری را به رفتن به آنجا تشویق می کنند .

خوردن غذا در یک محیط زیبا می تواند لحظات لذت بخشی را به همراه داشته باشد و خاطره خوبی از سفر در ذهنمان باقی بگذارد .محیط این رستوران ها معمولاً با وجود صندلی های راحت، پخش موسیقی ملایم و نورپردازی، عالی و دوست داشتنی می شود

رفتار کارکنان رستوران

 کارکنان رستوران باکیفیت معمولاً رفتار مناسبی با مشتری دارند و در انجام کارهایشان سرعت عمل به خرج می دهند . آن ها دایما در حال تمیز کردن میزهای غذای مشتریان قبلی هستند و هرگز اجازه نمی دهند، مشتریان جدید پشت میزهای کثیف بنشینند .

در ضمن ظاهر و لباس آنها مرتب است و نشانه ای از آلودگی در آنها دیده نمی شود . به غذاهای رستوران هایی که کارکنانشان تمیز و مرتب و حرفه ای نیستند، هرگز نمی توان اعتماد کرد . همچنین کارکنان رستوران باید دارای کارت بهداشت باشند و مشتریان حق دارند که این موضوع را بررسی کنند .

آشپزخانه قابل رویت رستوران

رستوران هایی که آشپزخانه و بخش سرو غذایشان قابل مشاهده هستند و مشتری می تواند تمام کارهایی که برای تهیه غذا اجرا می شود ببیند، برای انتخاب مناسب تر هستند زیرا در این صورت کارکنان رستوران باید به نکته های بهداشتی و اصول حرفه ای آشپزی و سرو، بیش از پیش توجه کنند. نظافت تجهیزات آشپزخانه صنعتی به خوبی انجام شده و میتوان از انجام صحیح روندهای آماده سازی غذا اطمینان حاصل کرد

کارکنان مودب و پاسخگو

مناسب بودن سر و وضع کارکنان و پاسخگو بودن آنها در برابر مشتری از ویژگی های یک رستوران خوب است. آنها باید با کمال ادب و احترام به درخواست های مشتری پاسخ دهند و به شکایت های احتمالی آنها رسیدگی کنند. رعایت این نکته ها، ابتدایی ترین موارد در امر مشتری مداری در رستوران هاست.

حضور مسئول رستوران در کنار مشتریان

حضور مسوول رستوران در جایی که مشتریان به صرف غذا می پردازند و پرس وجو از آنها درباره اینکه کیفیت و کمیت غذا موردپسندشان است یا نه، نشانه آن است که رستوران به مشتریانش اهمیت می دهد و همواره در پی بهتر شدن است. وجود فرم های نظرخواهی نیز می تواند نشانه ای از همین اهمیت قائل شدن برای مشتری باشد.

منبع: نمناک

st بازدید : 15 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

طراحی آشپزخانه صنعتی فرآیندی کاملا مهندسی و استاندارد است. برای طراحی آشپزخانه رستوران علاوه بر اطلاعات دقیق مهندسی به تجربه نیاز است. چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی براساس شرایط آشپزخانه، نیاز پرسنل و ویژگی های تجهیزات انتخاب میگردد.

در این مقاله به معرفی مراحل استاندارد طراحی آشپزخانه صنعتی می پردازیم

منبع : شرکت تجهیزات آشپزخانه صنعتی سوپرفراست

st بازدید : 18 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

یکی از مشاغل مورد علاقه مردم ایران افتتاح رستوران است. برخلاف تصور راه اندازی رستوران نه تنها شغلی پرمسئولیت بلکه بسیار پر از چالش و استرس است پس برای کسب موفقیت در راه اندازی رستوران باید کلیه اقدامات لازم قبل از افتتاح پروژه با دقت بررسی و اجرا گردد.

در این اینفوگرافیک با مراحل لازم راه اندازی رستوران آشنا می شویم

منبع: شرکت تجهیزات آشپزخانه صنعتی سوپرفراست

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 178
  • بازدید سال : 799
  • بازدید کلی : 1,910